woensdag 26 september 2012

T-PACK the game.. must go on!

"Klik hier & --> Step outside the BOX!"

T-PACK, het klinkt als een legendarisch computerspel van vroeger.. of een spannende bokswedstrijd.. Maar wat is het nu eigenlijk?
TPACK is een nieuwe manier om tegen ICT in het onderwijs aan te kijken. Aangezien kinderen van de 21e eeuw hier wel aan toe zijn (en de leerkrachten ook) is het dé kans om het ICT onderwijsaanbod te vergroten.


Het model gaat uit van de specifieke deskundigheid van de leraar: zijn of haar vermogen om de kennis en de vaardigheden die bij een vak horen, op een aantrekkelijke en begrijpelijke manier te presenteren aan de leerling met behulp van ICT.
Het TPACK model kan leraren helpen bij het maken van keuzes over hoe ICT ingezet kan worden om het leren van een bepaalde vakinhoud te ondersteunen. Tegelijkertijd helpt het TPACK model leraren om kritisch na te denken over hun eigen kennis en de kennis die zij nodig hebben om ICT zinvol in te kunnen zetten binnen bepaalde vakken met behulp van een bepaalde didactiek.

Ready.. set.. go!
Aangezien wij staan te spartelen om volgend jaar te beginnen als leerkracht in het basisonderwijs, hebben wij op de PABO in Sittard het TPACK spel gespeeld.
Het spel bestaat uit 3 doosjes met kaarten:
·         De Content kaarten (dit is het onderwerp van de les).

·         De Pedagogy kaarten (dit is de werkvorm waarin de kinderen gaan werken).

·         De Technology kaarten (dit is de ICT-vorm waarin je de les gaat vormgeven).
De eerste ronde..
In de eerste ronde kies je zelf het onderwerp uit het stapeltje content kaarten. Maar je trekt (blind) een kaart uit zowel de Pedagogy als de Technology kaarten. Je hebt nu 3 kaarten voor je liggen, uit elk stapeltje 1.
Mijn groepje en ik hadden bv: Soep maken (Content), Zelfstandig werken (Pedagogy) en Sociale netwerken (Technology).
Met deze drie kaarten ga je een betekenisvolle les ontwerpen met als einddoel: Soep maken.


De tweede ronde..
In de tweede ronde ga je de gemaakte les veranderen door er óf een ICT-werkvorm aan toe te voegen, óf de oude ICT-werkvorm in te wisselen voor een naar eigen keuze.
Wij hebben bv Sociale netwerken ingewisseld voor Wiki.


De finale..
Zoals je misschien wel weet zijn wij PABO-studenten nooit tevreden en willen we altijd meer, meer, meer. Dat komt goed uit, want in het pakje Technology zitten genoeg ICT vormen die je in kunt zetten in je les. In laatste ronde is het dan ook de bedoeling om zoveel mogelijk efficiënte ICT werkvormen in te zetten in je gemaakte les.
Je kiest nu zelf een onderwerp (Content). De didactische werkvorm (Pedagogy), kies je blindelings. Vervolgens kies je bij deze 2 kaarten zoveel mogelijk ICT werkvormen die in de les passen.
Onze les ziet er uiteindelijk zo uit:

DierendagInleiding: Beginnen met een digitale mindmap over dierendag. Wat weten de kinderen al? Video op het smartboard tonen over dierendag, dan de mindmap aanvullen.
Kern: Waar willen de kinderen meer van weten?
Groepjes maken van 4 kinderen.
Onderzoeksgericht leren door informatie te zoeken op:
-Wikikids
-Klassikaal via het digibord
- foto's maken van dieren of meenemen vanuit thuis
Afsluiting: Presenteren via het digibord, of een klassikale wikikids maken!
We’ve got ourselves a winner.. à TPACK!
Je kunt het spel gratis downloaden op
www.tpack.nl.
Het is een spel dat te gebruiken is bij workshops of teamvergaderingen over de integratie van ICT in het onderwijs. Door middel van verschillende kaartjes kan gezamenlijk nagedacht worden over de mogelijkheden van verschillende technologieen ter ondersteuning van inhoud en (vak)didactiek.
Je kunt er ook voor kiezen om de kaarten aan te passen aan een ander onderwerp.
Zo kun je het spel ook spelen met de kinderen uit je klas!


“Een leuk, efficiënt, niet al te ingewikkeld spel, dat helpt om je eigen creativiteit weer naar boven te halen”. Aldus Suzan Aussems.

Bron: www.tpack.nl

2 opmerkingen:

  1. Dag Juf Suzan,
    Wat een vooruitstrevend idee om je leerlingen te betrekken bij je lesontwikkeling! Ga je dit nog uitproberen? Ik ben erg benieuwd naar het resultaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt als een leuk spel dat t-pack! Sindskort moet ik met een smartboard werken en dan is lesmethoden oefenen heel handig natuurlijk! Bedankt voor de goede tip!

    BeantwoordenVerwijderen