zondag 2 september 2012

”Je hoeft zelf niet alles te weten, zolang je maar weet waar je alles kunt vinden ".


Het schoolbord met krijt en wisser is zo goed als verleden tijd en na de digiborden hebben nu ook de tablets/(mini)latops hun intrede gedaan in het onderwijs. De benadering van onderwijs verandert en klassikaal onderwijs gaat over in maatwerk per leerling. Welke rol kunnen mobiele media en verrijkte content in het onderwijs van de 21e eeuw spelen??



Dat was de vraag waarmee ik zat. Zelf ben ik niet technisch en totaal niet bezig met de nieuwe media. Het antwoord kreeg ik na het zien van het filmpje Shift Happens.

Om aan de vereiste vaardigheden van de 21e eeuw te voldoen zal klassikaal onderwijs veranderen in onderwijs op maat, waarbij de vraag van de leerling centraal staat en de rol van technologie een geweldige hulp kan betekenen.
 Ik ben (als amateuristisch Internetonderzoeker) op zoek gegaan naar de nieuwste (& makkelijk inzetbare) technische apparaten in de klas.
Zo kwam ik het eerste uit op het welbefaamde Tablet.
Het gebruik van het Tablet in het onderwijs, initieel als boekvervanger en wellicht later als interactief leerplatform wordt meer en meer geaccepteerd.
                                                                                   De voordelen van het Tablet in de klas zijn:
  • snel schakelen tussen boeken;
  • het formaat;
  • de kinderen zijn meer betrokken, minder snel afgeleid;
  • filmpjes en afbeeldingen ter verduidelijking van de lesstof;
  • alle lesstof (boeken) op één apparaat (scheelt aan kilo’s op de rug);
  • eenvoudiger samenwerken;
  • eenvoudiger delen van verwante informatie;
  • online verbinding zorgt voor actueler en dus aantrekkelijker aanbod van lesstof;
  • interactiviteit van content zet aan tot zelf onderzoeken.
             
Als je bovenstaande punten leest, zou je denken dat de tablet een ideale uitkomst zou zijn voor iedereen, maar waarom blijft de doorbraak in Nederland voorlopig nog uit?
Na verschillende sites te hebben bestudeerd, ben ik tot de volgende conclusie gekomen:


Content.
Een complicerende factor in het onderwijs is de rol en macht van de kennis distribuerende partijen als uitgevers. Zij verdienen hun geld door steeds nieuwe apps te maken, en deze weer te verkopen. Scholen kunnen dit echter niet betalen en blijven dus steeds achter met de nieuwste technologieën.
Acceptatie. De jongere generatie is er van overtuigd dat de Tablets in de toekomst dé vervanging zijn van de toekomst. Er is echter een groot aantal leerkrachten die zich niet interesseren, of niet durven te experimenteren met de nieuwste technologieën. En zo lang degenen die de kennis moeten overdragen de tablet niet accepteren als middel om dit te doen en ook de mogelijkheden ervan niet omarmen, zal het nog lang duren voordat de tablet als device én kennis(over)drager wordt geaccepteerd.
Kosten. Om tablets aan te schaffen voor de hele school, is natuurlijk erg duur. Uiteindelijk zul je er mee besparen omdat al het papierwerk wordt vervangen. Echter veel scholen weten niet of het een hype is, of dat het echt een langdurige oplossing is..
In een uitzending van de VRT is er een discussie over. Zijn tablets op school nuttig, of gewoon de jongste hype?
Na al deze punten te hebben gelezen, ben zelfs ik (als "techneut") overtuigd. Tablets in de klas zijn een juiste oplossing. Of dit echter op korte termijn gaat gebeuren, dat zal de toekomst zich moeten wijzen. Mocht dit het geval zijn, dan zal ik, als leerkracht, me zo goed mogelijk inzetten om de kinderen van de 21e eeuw klaar te stromen voor HUN toekomst!
 
Veel groetjes, Suzan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten