maandag 3 september 2012

Een smartboard, wat moet ik er mee?


“Een smartboard, wat moet ik ermee”?
Het is bijna niet meer weg te denken op de scholen in Nederland; Het Smartboard.
Bijna alle scholen hebben er tenminste 1, bij de meeste hangt er 1 in elke klas.
Maar wat doen we er eigenlijk mee?
Erop schrijven, tekenen en hier en daar een filmpje laten zien.  
Is dit echt waar het smartboard écht voor bedoelt is?
 



Veel leerkrachten vinden het smartboard erg interessant. Ze zijn echter bang om dingen erop uit te proberen. “Dadelijk maak ik iets kapot” is een bekende uitspraak.
 Ik zelf ben erachter gekomen dat het handig worden met het smartboard hem zit in het uitproberen.
Maar voordat ik verder ga wil ik IEDEREEN overtuigen van het smartboard.
Daarom komen hieronder
de grote voordelen van het smartboard:
·         De kinderen zijn meer betrokken, het past bij hun belevingswereld;
·         Je kunt je lessen aanvullen met verrijkt materiaal, alles is te vinden op het Internet;
·         Je hoeft niet meer alles zelf te weten of uit te leggen, beelden zeggen veel meer dan woorden;
·         Het bespaart een hoop tijd;
·         De lessen zijn vaak erg interactief;
·         Je vindt kant en klare interactieve lessen op website’s;
·         Ook te gebruiken bij andere activiteiten binnen de school, zoals personeelsvergaderingen.
Ook op het Internet (ja daar heb je het weer; ) vind je allerlei makkelijke en interessante snufjes om op het smartboard te gebruiken.
Hieronder staan een aantal sites waar kant en klare lessen op staan. Een klik op het woord en je bent er al! (makkelijk toch??).
Alles voor je smartboard in de klas:Smartboard pagina
Mocht je er nu nóg niet uitkomen en denk je nog steeds; Een smartboard wat moet ik ermee?
Dan heb je nog altijd dit handboek (lekker vertrouwd) als informatiebro, Digibord en didactiek.
Je leest er over de mogelijkheden, hoe je een digibord inzet in je lessen, wat er aan materiaal te vinden is om te gebruiken in alle PO en VO vakken etc.
Veel groetjes, Suzan.
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten